Transhuman Space (THS) är ett post-cyberpunk-rollspel skrivet av David Pulver och utgivet av Steve Jackson Games sen år 2002. Använder spelsystemet GURPS. Utspelar sig år 2100 i en framtid när människor börjat kolonisera solsystemet och utvecklat teknik som gör transhumanism till något verkligt. Transhumanism är en framtid där människor med teknik kan förlänga sitt liv, göra kloner, sig själva snabbare, smartare och bättre med mera.
De första böckerna för Transhuman Space inkluderade GURPS Lite, men senare har böckerna inte inkluderat GURPS Lite. Själva grundboken har inte heller uppgraderats till GURPS 4.e version men det har ändå publicerats en mängd tillägg till Transhuman Space som är anpassade till GURPS 4.
Spelvärlden
Spelet förutsätter att ingen katastrofer, varken naturliga eller av människor framkallade, har påverkat jorden. Istället förbättrade den ständiga utvecklingen inom informationsteknik, genteknik, nanoteknik och kärnfysik i allmänhet tillståndet för det genomsnittliga människolivet.
1900-talets plågor (som cancer eller aids) har undertryckts, ozonskiktet återställts och jordens ekosystem återhämtar sig (även om termiska utsläpp från fusionskraftverk utgör ett miljöhot – om än mycket mindre än tidigare energikällor).
Tack vare modern medicin lever människor bibliska tidsperioder omgiven av olika artificiellt intelligenta hjälpapplikationer och robotar (cybershells), sensoriska sändningar (framtida TV) och cyberspace telepresence. Tack vare billig och ren fusionsenergi har mänskligheten makt att driva alla dessa underverk, återställa och omvandla sin hemplanet och slutligen bosätta sig på andra himmelska kroppar.
Genteknik
Människans genteknik har utvecklats till den grad att alla ensamstående individer, par av samma kön, grupper om tre eller fler-kan reproducera. Embryon kan tillåtas utvecklas naturligt, eller de kan genomgå tre nivåer av påverkan:
- Genfixning, som korrigerar defekter
- Uppgraderingar, som ökar naturliga förmågor (Ishtar-uppgraderingar är något mer attraktiva än vanligt, Metanoia-uppgraderingar är mer intelligenta, etc.) och …
- Full övergång till parahuman status (Nyx Parahumans behöver bara några timmars sömn per vecka, Aquamorfer kan leva under vattnet, etc.).
En annan typ av mänsklig genteknik, mycket mer kontroversiell, är skapandet av bioroider, fullt intelligenta androider som fungerar som slavar.
Människor kan ”ladda upp” genom att spela in simulering av hjärnan på datordiskar. Den emulerade individen blir sedan ett spöke, en infomorf som lätt förväxlas med ”sapient artificiell intelligens”. Denna teknik har emellertid flera problem eftersom den enda tillgängliga ”hjärnskalnings-tekniken” är dödlig för den ursprungliga biologiska livsformen som simuleras och ofta misslyckas.
Varje infomorf, oavsett dess ursprung, kan anslutas till en ”cybershell” (robotisk eller cybernetisk kropp), eller en biologisk kropp eller ”bioshell”. Eller så kan individen olagligt göra flera ”xoxes” eller kopior av sig själva och sprida dem över hela systemet, vilket exponentiellt ökar oddsen för att minst en av dem kommer att leva i flera århundraden, om inte för alltid.
Rymdens kolonisering
Detta är också en tid för rymdkolonisering. För det första koloniserade mänskligheten (särskilt Kina, följt av USA och andra) Mars på ett sätt som liknade det som beskrivs i Mars Direct-projektet. Månen, lagrange-punkterna, de inre planeterna och följde asteroider följde snart som kolonisationsprojekt. I slutet av 2000-talet har till och med några av Saturnus månar blivit koloniserade.
Transhuman Space sättning är varken utopi eller dystopi. Flera problem har även uppstått i den annars fördelaktiga utvecklingen. Generationsgapet har blivit en klyfta när livslängden ökar. Eliten fruktar inte längre döden, och de unga kan inte längre hoppas på att ersätta dem. Även om det verkade som om ytterplanetskolonier skulle erbjuda boende och arbete för de unga blev det inte så. Istället koloniseras de av genetiskt skräddarsydda bioroider och AI-drivna cybershells. Vad begreppet mänsklighet innebär är inte längre självklart i en värld där även vissa djur talar om sina rättigheter och de döda spökar både i cyberrymden och verkligheten (i form av infomorfstyrda bioskal eller cybershells).
De tekniska framstegen delas dessutom inte universellt. Vissa länder kämpar fortfarande med informatisering. Andra lider av nanosjukdomar, defekta läkemedel, implantat och programvara som testats på deras befolkning. I vissa fattiga länder förtrycker högteknologiska tyranner befolkningen. Och i yttre rymden frodas all sorts modern brottslighet, knappt undertryckt av militära styrkor.
Läs också:
Läs mer: