Amazing Engine var en serie rollspelsböcker med en gemensam regelverk som publicerades av TSR Inc åren 1993 och 1994. Reglerna beskrivs i grundboken Amazing Engine System Guide. David ”Zeb” Cook tillskrevs utformningen av spelreglerna.
Till grundreglerna publicerades en mängd böcker där olika världar och scenarier presenterades och på det sättet fungerade systemet som d20 Future. De scenarier, kampanjer och världar som presenterades var:
- Bughunters – utspelas i en nära framtid där spelarna är kloner som tvingas slåss mot aliens. Återanvänt i d20 Future.
- For Faerie, Queen och Country – Magiskt viktorianskt England med en twist. Magi och Faeries är verkliga. Inkluderar affärskarta.
- The Galactos Barrier – Space opera a la Star Wars.
- Kromosome – biopunk som använder både traditionell cybernetik och genetiskt material från djur.
- Magitech – Dungeons & Dragons möter jorden. Fantasy blandad med nutiden. I grund och botten hur världen skulle vara om magi var verklig och alver, dvärgar etc. fanns runt oss.
- Metamorphosis Alpha till Omega – Post-apokalyptisk science fiction med högteknologi och mutanter – baserat på Metamorphosis Alpha.
- Once and Future King – King Arthur år 4485 e.Kr. Rymdflygning, stridsrustning.
- Tabloid! – En falsk komedivärld där ni är reportrar för en sensationell tidning som de som det hänvisas till i filmen Men In Black. Liksom i filmen är allt sant. Loch Ness-monstret är en utomjording, Elvis lever och har det bra osv.
Amazing Engines generella system ersatte alla tidigare system som TSR haft för olika spel och spelvärldar såsom Basic D&D och Gamma World med flera. Systemet ersattes dock snart av Alternity-systemet.
Läs också: